Lys, Luft & Æstetisk Læring


Kunde

Gentofte kommune

Sted

Tjørnegaardsskolen, Skovshovedskole

År

2022

Koncept

Rune Fjord

Team

Vega Landskab, Light bureaue

Beskrivelse

Brugen af skærmteknologi gør verden mere todimensionel. Børn bruger ikke i samme grad deres sanser som før. Men vi er stadig kropslige væsener, og forskning viser, at vi lærer og oplever bedst med alle sanser. De sanselige erfaringer skærper både selvbevidsthed og empati og vi bliver bedre til at agere i fællesskaber. Lys, luft og æstetisk læring handler ikke kun om vores helbred men også om fundamentet for demokrati.

Projektet bygger videre på samarbejdet med de to skoler i forbindelse med det omfattende kunst- og læringsprojekt MERE LYS som fandt sted i 2018-19. Begge skoler arbejder målrettet på at styrke udendørs læring og det æstetiske aspekt i læring. Lys, luft og æstetisk læring-projektet sætter derfor fokus på at udvikle udvalgte områder i skolegårdene på de to skoler, så både elever, lærere og pædagoger, undervisning og fritidsaktiviteter kan profitere af mere lys, luft og sanselighed.

Skolerne har med med det tværæstetiske rådgiverteam og Lys, luft og æstetisk læring fået et skolegårdsrum, der understøtter samling og fokus, så den traditionelle, boglige klasserumsundervisning i fx dansk, historie og matematik nemt kan flyttes ud og suppleres og fordybes gennem oplevelser af lys, skygge, regn, sol og bevægelse og interaktion med omgivelserne. De nye rum kan også få karakter af værksteder eller stationer for undersøgelser og skabende processer i fx fysik og biologi eller de æstetiske fag musik og billedkunst. Særlige steder tilegnet ‘den aktive tilskuer’ og inkluderende opholdssteder der indbyder til, at man slænger sig, og som gør det legalt at hænge ud og være tilskuer til andres leg, er ligeledes sat i fokus.

Foto

Rune Fjord, Luaras Morina

Se mere

https://www.lysogluft.dk/om-projektet

Kategori

Læringsrum, Stedspecifik